Skip to content

Türkiye'deki İnternet yasaklarına karşı Eylem 2.0

19 Kasım 2009, ekleyen Fatih Polatlı

Bugüne kadar binlerce İnternet sitesine erişimin yasaklandığı Türkiye'de, İnternet yasakçılığına karşı yeni bir site kurulmuş. "İnternetin susturulması matbaanın kapatılmasından farksızdır" sloganını benimseyen yeni girişim, "baskıcı" sözcüğü yerine İngilizce "oppressive" sözcüğünden türetilmiş olan "opresif" sözcüğünü kullanıyor ve şöyle diyor: "Dünyanın en baskıcı rejimlerinde dahi İnternet böylesine susturulmuyor!"

"En baskıcı rejimler"den tam olarak hangilerinin kastedildiği belirtilmiyor... "Hareket"in dört temel ilkesi ise şöyle formüle edilmiş: 

1) Hareketimiz siyasi değildir.

2) Hareketimiz Türkiye Cumhuriyeti'nin legal sınırlamaları içinde yapılacaktır. Buna rağmen bastırılmak opresifliğin işaretidir.

3) Hedefimiz sesimizi Türkiye'deki milyonlara duyurmak; sansürlemenin zararları konusunda bir bilinç oluşturmak.

4) Nihai amaç; kanun değişikliğiyle Türkiye'de web sitesi sansürleme sürecinin zorlaştırılması.

(http://www.eylem20.org/)

100 bin kişi olmayı hedeflediğini belirten ve kendisini bir "taban hareketi" olarak tanımlayan Eylem 2.0, yaygınlaşabilmek için de şu uyarıyı yapmış: 

SESİMİZİ DUYURABİLMEMİZ İÇİN FACEBOOK ARKADAŞLARINIZI DAVET ETMEYİ, FACEBOOK STATU MESAJINIZDA SİTEMİZE LİNK VERMEYİ, TWEET ETMEYİ LÜTFEN UNUTMAYIN!

Ekşi Sözlük yazarlarına da özel bir çağrı yapılmış: 

Ekşi Sözlük yazarıysanız lütfen bize yardımcı olun; başlık: Eylem 2.0

Ekşi Sözlük'ün ilgili maddesine ilk yazılanlar şunlar (ilk yazar, Ekşi Sözlük'ün sahibi): 

1. internet sansurune karsi acilmis yeni bir web sitesi. yapilip bir sure sonra atil birakilan sitelerden daha etkilesime acik gorunuyor.

http://www.eylem20.org
(ssg, 10.11.2009 01:30 ~ 01:42)

2. eksi sozluk'te yazarsaniz lutfen bize yardimci olun demişler, biz de bir el atıveriyoruz bu haklı davada yürüyen arkadaşlarımıza.

internet sansürlerine karşı susmayacağız diyenlerin sitesi.
(oyuncakbulut, 10.11.2009 01:34 ~ 01:36)

3. destekliyoruz, sonuna kadar..
siyasi değiller tamam ama o yumruk ne iş ben onu çözemedim.
(derectus, 10.11.2009 01:41)

4. 2009 yılında hala özgürlüğümüzü "yasak" larla baltalayanzihniyetlere karşı başlatılmış haklı hareket. amaç edindikleri gibi unutmamalı ve susmamalıyız da. gönülden destekliyoruz.
(eksi limonata, 10.11.2009 01:54)

5. (bkz: muasır medeniyet seviyesi/#17223323)
(light beam, 10.11.2009 01:56)

6. katıldığım, eşi dostu da çağırdığım oluşum. umarım; "eylem yabacaz biz, 1000 kişi olunca bak süper olacak o zaman piii" türünden feysbuk gruplarına ya da sansüresansür.org türünden havada kalmış sitelere dönmez, sonucunda elle tutulur bir şeyler çıkar. biz destekleriz, onlar ufak bir işaret çaksınlar yeter.
(jtbp, 10.11.2009 02:00 ~ 02:38)

7. önemli bir proje. tanıdık herkese haber salarak katılmalarını sağlamak gerek.

bugüne kadar böyle net bir eylem yapılmamıştı internet sansürü konusunda; umuyorum ve sanıyorum ki başarılı olacaktır.
(oddity, 10.11.2009 02:16)

8. bu sefer bir işe yaramasını umduğum oluşum. medya'dan da yeterli destek görülürse, bu sansür saçmalığı için çok önemli bir yol katedilebilir eylem 2.0 sayesinde. yeter ki önceki oluşumlar gibi bir süre sonra bir kenara atılmasın, amacına ulaşana kadar vazgeçilmesin.
(creepingdeath, 10.11.2009 02:24)

9. "internetin susturulması matbaanın kapatılmasından farksızdır" diyen sonuna kadar desteklenmesi gereken proje. gayet güzel görünüyor.
(unpacked, 10.11.2009 02:25)

10. sansüresansür'den farkını anlayamadığım eylem. heves baltalamak istemem ama diğerleri gibi olacak bence.
(depresyon, 10.11.2009 02:26)

11. kesinlikle sonuna kadar desteklediğim proje,umarım birşeylerin değişmesinde en önemli rolleri oynalarlar
(nixolidia, 10.11.2009 02:27)

12. bir an icin ssg'nin ba$arisizliklarindan biri sandim.
(bkz: hasta 1.0)
(anakinskywalker, 10.11.2009 02:28)

13. sokaklara dökmedikçe sonuç alınamayacak harekettir. eylem görmemiş bilgisayar çocuklarının ellerinde dövizlerle eylem yapacağına pek ihtimal vermiyorum. internetten 100 tane site açarsınız yaptığı etki zamanla azalır ve biter. yürürsünüz, sesiniz çıkar, meclise gidersiniz, gruplarla görüşürsünüz. işte o zaman olur bu işler.

yukarda dediklerim yapılmadıkça web 3.0 çıktığında eylemin adı eylem 3.0 olacak. baltalı ilah gibi olmadım umarım.
(depresyon, 10.11.2009 02:30)

14. yol haritası pek doğru olan eylem grubu. bir adet alkış ve bir adet destek gönderiyoruz burdan, ve büyüyoruz sanki. ayrıca, site header ve banner'ları pek bir güzel.

http://farm3.static.flickr.com/...12_d42e287bd2_o.jpg
(oylum, 10.11.2009 02:36)

15. 250x250 boyutunda olan hariç banner'larının çalışmadığı oluşum. banner ekleyeyim, destekleyeyim dedim ama banner'lar da sansüre gelmiş sanırım.

(bkz: http://www.eylem20.org/36853)

edit: kendimden utandım lan. firefox'taki adblock plus eklentisi blokluyormuş banner'ları. insan reklam olmadıklarını bilince ondan şüphelenmiyor ama ne bilsin adblock eylemmiş sansürmüş. 468x60 gibi klasik reklam ölçülerini fark ettiği gibi basmış bloğu. kendi sansürümüze geldik yani. eylem 2.0'dan özür diliyor, bannerlarını siteme konduruveriyorum.
(mordorlu ziya, 10.11.2009 02:37 ~ 08:08)

16. bu tamamiyle bir özgürlükler meselesi.
istenmiyor, çok fazla kurcalayan birey.
bakın bu devletin başı güler zere'yi affetti ama adanademir livorno maçında güler zere ölmesin pankartı açanlara devlet 10binlerce lira ceza kesti ya da kesmeye kalktı. konunun özü bu.
internet muazzam bir kaynak, azıcık düşünen ve süzebilen birey, bilinç sahibi olabilme yollarını öyle kolaylaştırıyor ki internet marifetiyle.
artık darbeler devri bitti mi bilemiyorum ama darbeden sonra kitap yakma devri bitti. internetin devri başladı. ve kitaplarla bile başa çıkamayanlarca istenmiyoruz işte.

bu harekete ön ayak olanlar bunları eminim biliyorlardır, içinde bulunduğumuz durumu çok daha iyi kritize etmişlerdir ama ben hatırlatayım tüm strateji ve taktiklerini buna göre oluşturmaları gerekiyor; istenmiyoruz. kanzuk'un e-tohum'da dediği gibi belli bir dünya görüşü için o kadar memnuniyet verici ki yapılanlar biz istediğimiz kadar çırpınalım... işte bu yüzden çok çarpıcı ve etkili bir eylem planı gerekiyor.

yasalar dahilinde hep destek tam destek diyorum kendilerine...
(agk, 10.11.2009 02:53)

17. ses getirebilmesi için, dava açıp, tv'de görünmekten daha aktivist bir tutum sergilemesi gerek. organize olup sokağa çıkılmalı, protesto yürüyüşleri düzenlenmeli. organize olunamıyorsa, organize gruplarla iletişime geçilmeli, destek istenmeli. katılacak zirve aşeren sözlük yazarları organize edilebilir mesela. bir araya gelmeleri bir işe yaramış olur. hatta beat it istanbul katılımcıları bile düşünülebilir. hazır genç topluluk işte, neden yalnızca michael jakcson'ı anmakla sınırlı kalsınlar ki? bütün bu oluşumlar siteler aracılığıyla iletişime geçmeli. nette 7/24 beraberiz, bir işe yarayalım.

bakın anonymous scientology tarikatına karşı neler yapıyor.
http://www.prensesemektuplar.com/...-itaatsizlik.html
(jc denton, 10.11.2009 03:04 ~ 03:26)

18. bu konudaki tavrım daha önce yazdıklarımdan da açık olduğu için katıldığım eylem. ancak bir şeye takıldım, 4 temel ilkenin diğer üçüne elbette katılmamak elbette mümkün değil, ama ilk ilkeyi de anlamak mümkün değil:

"4 temel ilkemiz:
1) hareketimiz siyasi değildir."

tüm özgürlük eylemleri siyasidir kardeşim. zoon politikonun kendini inkar ederek, bir araya gelmeye çalışması komik oluyor. bir araya gelmenin siyasi bir etkinlik olduğunu fark edemedikçe sevgili bir araya gelenlerimiz, eylem 3.0'a da, 4.0'da ihtiyacımız olacak galiba.
(yalnux, 10.11.2009 03:22)

19. "hareketimiz siyasi degildir" ifadesini "sansur yasasini duzeltmek disinda bir siyasi ajandamiz yoktur" olarak yorumladim ben.
(ssg, 10.11.2009 03:57)

20. an itibariyle destekleyenleri arasında yerimi aldığım eylem.

yalnız desteklemek için biraz uğraşmam gerekti. "could not connect to facebook" dedi durdu bir süre. yılmayın, tekrar deneyin yola gelecektir.
velhasıl, oluşum güzel, umarım sonuçları da güzel olur.
(menofis, 10.11.2009 04:01)

21. su an skor web 2 türkiye 0, eylem 2'yi butun turkiye desteklerse skora denge gelmesi yakindir
(marcel, 10.11.2009 04:10)

22. kesinlikle destekliyorum. hatta banner'larından bir tanesini, kişisel web siteme de eklemiş bulunuyorum. ancak, bir konuda kendilerini eleştirmeden edemeyeceğim.

eylem güncesi başlıklı bölümlerindeki bir paragrafı aynen yapıştırıyorum: (anlayacağınız üzere, bu hareketin ilk aşamadaki amacı belirtilmiş)

"genel olarak yapmak istedigimiz de bu; bir taban hareketi olusturmak. direkt tavandan isimlere ulasmaya calismak yerine, bizler gibi siradan vatandaslarin tepkilerini ortaya koymalarini saglamak, ve bunun domino tasi gibi kisiden kisiye ilerleye ilerleye tavana vurmasi, yaptirim gucu olanlari harekete gecirmemiz."

okuduğunuz üzere, sıradan vatandaşlardan bahsediliyor; taban hareketi oluşturmaktan bahsediliyor. yani hedef, ilk aşamada sıradan vatandaşlara ulaşmak, daha sonra domino taşı gibi etkileşim halinde tavana ulaşmak ve nihayetinde ses getirmek.

e peki arkadaşım, diyorsunuz ya sıradan vatandaş filan falan... bu bahsi geçen sıradanlaşmış vatandaş, sizin dilinizi nasıl anlayacak?

"opresif" diye bir kelime kullanmışsınız şimdi. hatta öyle bir kullanım ki bu, "temel ilkelerimiz" bölümünden tutun, eklenilmesi istenen banner'lara kadar her yerde bu kelimeyi kullanmış. ve hatta, web sitenin üst kısmında yer alan, banner'ımsı sansür tarihçesinde bile aynı kelimeyi kullanmışsınız. kısacası, kullanmışsınız da kullanmışsınız.

e söyleyin hele, nedir bu kelimenin anlamı? sadece ben mi bilmiyorum diye sözlükte araştırdım, bulamadım. google gibi hazinenin içinde aradım, yine elle tutulur bir şey bulamadım. bulduklarım da yarım yamalak anlamlardı.

şimdi sormak istiyorum tekrar: birincil amacı, halkta bir tepki yaratmak olan bu oluşumun, böyle garip bir kelime kullanmasının ne gereği var? tekrar diyorum, herhangi bir yerde geçse bu kelime, ses etmeyeceğim; ancak neredeyse her yerde bu kelimeye rastlayınca, yazamadan edemedim.

ayrıca; dünyanın en opresif sitelerinde bile böyle bir kelime yok!

opresifmiş...
(gnydgn, 10.11.2009 04:44)

23. ''interneti keşfet,
biraz dolaş, eğlen..
sansür bitmedikçe,
bitmez bu eylem!''*

''arkası gelmez engellemenin, bıktım illallah.
sansür de bir gün teğet geçer, geçer inşallah..''*

''gün doğdu, sansürlerle, engellerle uyandık
sitelere girmek için diyenese* dayandık.
internet teknolojisi, aşık eder herkesi
pclerden eksilmesin browserın simgesi..''*

şeklinde tezahüratlarla desteklediğim eylem. kim tutar bizi be?!

not: bari bunları silme nickinne.*
(frenchkiss, 10.11.2009 05:01)

24. siteden yapılmış olan duyuruya binaen diyorum ki, destekliyoruz efendim.

internette sansürün nerelere dayanacağını görmektense, bu sansür olayını sansürlemek çok daha mantıklı olduğu için destekliyorum...
(asimplemistake, 10.11.2009 07:29)

25. son donemde de internet sansuruyle ilgili protesto siteleri acmak populer galiba. kiz mi vermiyorlar nedir acaba? lafi uzatmayip kisaca yazayim;

"en fazla sitenize banner koyarsiniz."

simdiden koymaya baslamissiniz bile bunlarin banner'larini da.

(for i in range, 10.11.2009 07:54)

(http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=eylem+2.0)

Eylem 2.0'ın İnternet sitesi: http://www.eylem20.org/

İLGİLİ YAZILARIMIZ: 

İnternet'te 'sansüre sansür' hareketi

Kahrolsun matbaa!

 

 

AdaptiveThemes